Tuesday, October 11, 2011

di dalam lembah kehidupan

salam korg.amcm semua sehat?maklumlah aku terbersin bersin.blog berhabuk lah katakan.entah kemana aku menghilang.so aku terangkan awal-awal di awal entry,ini mungkin short update sebab masaku berbaki sedikit.utk tidur dan bangun(InshaAllah)pada jam subuh nanti,kau kiralah sendiri berapa jam.tidur siang dan tidur malam mcm korg,sgt berbeza nikmatnya.apakan daya,ini lifestlye ake sejak berkurun lamnya.aku anak peniaga kan.so,tidur mmg bersepah sepah.eh maksud aku,waktu tidur tu,tak menentu.tp poket lebat,muka ada senyum maa.HEHE.

ok skrg aku yg mmg minat menulis membaca menaip bercerita ni,sejak akhir-akhir ni,menjadi jadi hobi ku itu.aku sedang menghabiskan proses membaca sambil menceduk ilmu kehidupan menggunakan senduk didapur,eh tipu!HEHE. sebenarnya aku sedang membaca sebuah buku berharga RM17 berjudul DiDalam Lembah Kehidupan karya siapa lagi kalau tak kenal korg nama ni,aku nak babap! -> Prof.Dr.Hamka.kenal tak kenal tak?haaaa....

so far,sgt bestlah buku ini.sebelum buku yg ni,aku dah khatam buku Bob Lokman.kalau tak kenal jugak,aku nak pengsann skrg.AHAHA.overr.!pasti tahu buku Aku,Isabella dan Tok Kenali kan?mmg terbaik travelog hidayah ni.!aku suka.kau suka?

credit Google.

nanti aku buat review pasal buku ni ok.tp tak menjanjikan apa apa.takut kau tunggu bulan jatuh keriba pulak nanti.HUHU.

berbalik pada buku Dr.Hamka,Di Dalam Lembah Kehidupan,ada satu perenggan yg aku suka.berkaitan tentang alam berumahtangga ni.petikannya

'' Disitulah letaknya neraka hidup yg sejati.Sebab walau bagaimana jua pun kecilnya pencarian,asal si suami sehaluan dengan isteri,sakit sama-sama ditempuhi dan beruntung sama-sama tertawa,maka segala kesukarantentu akan hilang dengan sendirinya atau akan ringan dipikul.Sebab ''miskin'' tidak boleh dijadikan alasan akan bersedih hati dalam kehidupan.Selam seorang minta-minta masih perlu kepada mahligai,selama orang kaya masih perlu kepada kuli,selama itu pulalah dunia ini akan tetap didiami oleh penduduk yang miskin.
Seorang minta-minta yang miskin,seorang kuli penyapu lebuh,akan berasa kaya-raya juga,jika kehidupannya di dalam rumahtangga aman dan damai.Seorang tuan tanah yang berpendapatan seribu rupiah sehari,jika dia tidak sehaluan dengan isterinya di dalam rumahtangganya,nescaya akan merasa sangat miskin.''

sgt-sgt benar,sgt-sgt realiti.sape setuju dgn aku,angkat kaki.!

credit Google

gambarajah kat atas adalah muka depan buku tu.simple je kot,tp isi dia setakat yg aku dah baca ni,Alhamdulillah.dpt ilmu kehidupan.bagus utk org yg baru nak hidup mcm kita-kita ni.eh?HAHAHA.
utk org yg dah lama hidup pun orait je.uishh pepandai je aku ni.TEEHEHE.

ada satu lg petikan yg aku aku nak share kat sini.boleh?HAHA.tetiba mcm byk pulak petian yg membawa seibu keinsafannn.ceh!

''Kalau semua orang mengatakan bahawa dia pun ditimpa susah pula,maka untuk siapakah dunia ini...?''

oklah terpaksa break kat sini.mcm yg aku kata,masa berbaki sedikt je utk aku berehat.so,semoga jumpa lg.selain tanggungjawab mengupdate blog,aku juga punya famili yg perlu diurus.juga diri sendiri yg bgai sudah tidak terurus.HEHE.

less then three <3 , salam.



No comments: